به گزارش سایت پیشکسوتان کهن پرسپولیس، افشین پیروانی را باید یکی از متعصب ترین، مستحکم ترین و با اخلاق ترین مدافعان تاریخ پرسپولیس و فوتبال ایران دانست. کاپیتان دیروز و سرپرست این روزهای پرسپولیس، امروز وارد پنجاه و دومین بهار عمرش می شود و تولدش را در کنار تیم محبوبش جشن خواهد گرفت.
انگار همین دیروز بود که از تماشای نمایش های متعصبانه او با پیراهن شماره ۵ پرسپولیس در قلب خط دفاعی لذت می بردیم و هواداران روی سکوها شعار می دادند افشین باتعصب، افشین باتعصب

هنوز یاد آوری خاطره آن فینال دلچسب که با گل افشین پیروانی در آن ظهر گرم تابستانی در ۲۰ تیر ۷۸ رقیب سنتی را بردیم و قهرمان حذفی شدیم شیرین است؛ گرفتن دو جام در یک فصل، افتخاری بود که بعدها برای افشین پیروانی در قامت سرپرست پرسپولیس تکرار شد. او در چند سالی که روی نیمکت پرسپولیس بوده تلاش چشمگیری داشته و چه در زمان برانکو و چه بعدها کنار یحیی گل محمدی همواره نقش یک حامی و مدیر دلسوز را داشته است.

نگاهی داشته ایم به سوابق ورزشی و کارنامه درخشان مدافع اسبق پرسپولیس و تیم ملی فوتبال.

افشین پیروانی، فوتبال را در تیم برق شیراز و زیر نظر برادر بزرگترش (غلامحسین) فرا گرفت. و پس از ۳ فصل بازی در تیم برق شیراز در سال ۶۷ برای گذراندن خدمت سربازی به تهران آمد و ۳فصل نیز در تیم بانک تجارت همبازی علی دایی بود و اولین تیم المپیک ایران را به همراه چند بازیکن دیگر تشکیل داد.

دعوت به تیم ملی
پیروانی در سال ۷۱ در سن بیست و سه سالگی به تیم ملی بزرگسالان فوتبال کشور دعوت شد و اولین بازی رسمی خود را یک سال بعد در بازی ایران و تاجیکستان انجام داد. آخرین بازی پیروانی در تیم ملی نیز در بازی مقابل کویت در سال ۸۱ انجام گرفت و این بازیکن طی این مدت ۶۶ بار با پیراهن تیم ملی به میدان رفت.

پیوستن به پرسپولیس
پیروانی در سال ۷۳ به پرسپولیس پیوست و ۱۱ سال پیراهن سرخ پرسپولیس را بر تن داشت. پیروانی را بعد از محمد پنجعلی می توان، معروف ترین شماره ۵ تاریخ پرسپولیس دانست؛ مدافعی که از قدرت سرزنی بالایی برخوردار بود و از جمله ستاره های پرسپولیس در دهه ۷۰ بود.

رکوردار کاپیتانی در پرسپولیس
در سالهای پایانی حضور پیروانی در پرسپولیس، افتخار کاپیتانی این تیم نصیب وی شد. تا او سومین شماره ۵ تاریخ پرسولیس باشد که بعد از جاسمیان و پنجعلی بازوبند سرخها را به بازو می بندد. پیروانی طی سال های ۸۰ تا ۸۳ کاپیتان سرخ ها بود و دو جام قهرمانی لیگ آزادگان و اولین دوره لیگ برتر را بالای سر برد. او رکوردار کاپیتانی در پرسپولیس است.

۲۱۹ بازی و ۱۴ گل
او ۲۱۹ بار با پیراهن این تیم در میدان مختلف داخلی و بین المللی به میدان رفته و ۱۴ گل برای تیم به ثمر رسانده است که مهمترین گل او در فینال جام حذفی در فصل ۱۳۷۸ ، مقابل استقلال به ثمر رسید، که منجر به قهرمانی پرسپولیس گردید؛ همچنین گل او در برد تاریخی مقابل آلیما قزاقستان در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی که با ضربه ی برگردان به ثمر رسید را می توان از دیگر مهمترین گل های دوران فوتبال او به شمار آورد که باعث صعود سرخپوشان شد.

خداحافظی از فوتبال
پیروانی تا پایان دوره سوم لیگ برتر در پرسپولیس بازی کرد. او به مدت یک فصل در پیکان بازی کرد و سرانجام در آن سال برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. پیروانی ۱۱ سال بازیکن پرسپولیس بود و از جمله ستاره های پرسپولیس و تیم ملی در دهه های ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بود.

مربیگری در پرسپولیس تا دستیاری کی روش
پیروانی پس از پایان فوتبالش، با گذراندن دوره های مربیگری ، مدارج ترقی را طی کرد و در شروع کارش به عنوان دستیار امیر قلعه نویی در تیم ملی ، شروع به فعالیت کرد. پیروانی تجربه حضور در پرسپولیس به عنوان کمک مربی، در دو مقطع را دارد. وی همچنین مدتی نیز هدایت تیم استیل اذین و سنگ اهن بافق را به عنوان سرمربی بر عهده داشته است. مدتی هم به عنوان مدیر تیم ملی در کنار کارلوس کی روش مشغول به فعالیت بود. پیروانی هم اکنون به عنوان مدیر پرسپولیس مشغول به فعالیت است.

 

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید