به گزارش سایت شرکت پیشکسوتان کهن پرسپولیس شکست در اولین گام آسیایی، نخستین باخت کادر فنی جدید پرسپولیس بعد از حضور در این تیم را رقم زد. شکستی که نکته‌های فنی بسیاری را مطرح کرد و البته موجب انتقاداتی از یحیی گل‌محمدی و برخی بازیکنان پرسپولیس شد. در این‌باره با حمید درخشان سرمربی سابق پرسپولیس صحبت کردیم که می‌خوانید:
 
پرسپولیس در ربع ابتدایی بازی دو گل خورد و بعد هر چه کرد نتوانست گل بزند. آیا تیم غافلگیر شد و دیگر زورش به حریف نرسید یا مشکل چیز دیگری بود؟
 نه، بازی بیرون از خانه بود و طبیعتاً شما شناخت زیادی هم از حریف ندارید. با توجه به این شرایط باید در یک ربع ابتدایی بازی را کنترل کنید اما اشکال کار اینجا بود که تیم خیلی زود گل خورد و شیرازه‌اش از هم پاشید. شاید اگر ما گل دوم را نمی‌خوردیم می‌توانستیم به بازی برگردیم اما دیگر نمی‌شد کاری کرد. وقتی بازی دو هیچ می‌شود شما باز بازی می‌کنید اما تیم حریف هم می‌خواهد از دروازه‌اش محافظت کند و بسته بازی می‌کند. الدحیل هم که دو تا زده بود عمق را بست. در واقع از عمق نمی‌شد نفوذ کرد و فقط کناره‌ها خالی بود که ما یکی دو بار رفتیم.
آن هم در دقایق پایانی.
 بله شاید یکی دو مورد بود. این راهکاری بود که با تأکید بر آن می‌توانستیم به گل برسیم. الدحیل تیم بزرگی بود و با توجه به بازیکنانی که داشت پرسپولیس را غافلگیر کرد. بعد از آن ما روی بازی کنترل و مالکیت داشتیم اما آنها همه روزنه‌ها را بسته بودند و از کناره‌ها هم کمتر استفاده کردیم. در نهایت آنها اجازه کاری ندادند و برنده شدند.
با توجه به اینکه پرسپولیس قبل از دریافت گل اول بی‌محابا و پایاپای با حریف بازی می‌کرد این استراتژی یحیی برای شروع کار مناسب بود؟
 ببینید این دستور کار سرمربی است که بازی را چطور شروع کند، چطور ادامه دهد و چطور تمام کند. اینها استراتژی خود مربی است که در تیمش لحاظ می‌کند. ما چون در تیم نیستیم نمی‌دانیم استراتژی چه بوده اما می‌دانیم که در دقایق ابتدایی نباید گل می‌خوردیم و به آن زودی اشتباه می‌کردیم.
اشتباه فردی بود یا تیمی؟
 به نظرم اشتباه فردی بود. این مسأله نشان می‌دهد نوع جاگیری‌ها خیلی مهم است که باید در کار لحاظ کنید اما اشتباه ذات فوتبال است و بازیکنان بزرگ هم مرتکب اشتباه می‌شوند.
در تعویض‌ها به نظر می‌رسید ترتیب تغییرات درست نبود چون عالیشاه که دیرتر از همه به زمین رفت توانست تغییراتی در کانال‌های کناری ایجاد کند اما استوکس و اوساگونا به خاطر بسته بودن عمق حریف راه به جایی نبردند تا جایی که استوکس متمایل به کناره شده بود و شبیه یک وینگر بازی می‌کرد.
 ببینید نمی‌شود این را گفت. اینها مسائلی است که در تمرینات برای بازیکن جا انداخته‌اند. اینکه استوکس کجا باشد و وظایفش چیست یا اینکه توی باکس باشد یا نه در تمرین مشخص می‌شود. هر چند باید ذات بازیکن را هم در نظر گرفت. البته مدت زیادی نیست که این بازیکن آمده و به نظرم زمانبر است که جا بیفتد و تیم از او استفاده بهینه داشته باشد. ما الان دو بازیکن خارجی گرفته‌ایم که طبیعتاً باید کمک کنند. اگر نتوانند دو حالت دارد. یا کیفیت خوبی ندارند یا خوب نتوانسته‌ایم از آنها استفاده کنیم. باید دید به مرور زمان کادر فنی چطور می‌تواند از آنها استفاده کند که مثمرثمر باشند.
حالا ترتیب تعویض‌ها درست بود؟
 شما به هر صورت وقتی تعویض می‌کنید دنبال راهکاری هستید تا شرایط را تغییر دهید. حالا چه زودتر باشد چه دیرتر. ما دو هیچ عقب بودیم و تعویض در دقیقه 65 و 70 فرقی نمی‌کرد.
اما عالیشاه دقیقه 80 به بازی رفت در حالی که اوساگونا و استوکس زودتر به بازی رفتند.
 اینها مختص آن مربی است. همه چیز در اختیار مربی است. اینکه چرا از این بازیکنان در آن زمان‌ها استفاده کرد به خود مربی برمی‌گردد اما به نظر من در ترکیب اولیه یک مقدار اشتباه داشتند.
کدام بازیکنان و کدام منطقه؟
 به نظرم باید آن جلو که بشار بازی می‌کرد ترکیب دیگری می‌داشتیم. شما وقتی مدافعان قدبلندی مقابل‌تان دارید نباید از بازیکن 1.50 یا 1.60 استفاده کنید.
قبول دارید بیرانوند هم اشتباه کرد؟
 بله قبول دارم. البته بیرانوند در هر صورت بازیکن بزرگی است و مورد اعتماد هواداران است اما باید بیشتر کار کند. او گلر تیم ملی و پرسپولیس است و انتظارات زیادی از او می‌رود. بیرانوند باید بداند هر چه بزرگتر می‌شود مسئولیتش سنگین‌تر می‌شود اما تماشاگرها همه او را دوست دارند.
با توجه به تجربه سیدجلال خیلی‌ها معتقدند او باید در ارنج اصلی بازی می‌کرد بخصوص که مدافعان میانی اشتباه کردند. البته برخی می‌گویند او کند است و دفاع را عقب نگه می‌دارد.
 اینها تجربیاتی است که مربی به دست می‌آورد. سیدجلال نسبت به این دو تا عزیز طبیعتاً باتجربه‌تر است. در میادین بین‌المللی شما باید تجربه را در نظر بگیرید و عنصر تجربه نقش خیلی زیادی دارد تا جوانی. سرمربی می‌تواند هم از تجربه و هم از توان فنی این بازیکن استفاده کند. البته این نظر شخصی ماست و شاید هم درست نباشد اما دست سرمربی برای تغییرات باز است و قابل احترام.
متأسفانه بعد از این باخت در فضای مجازی انتقادهای زیادی به یحیی گل‌محمدی شده.
متأسفانه این بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی مد شده و این افراد نه احترام و کسوت را نگه می‌دارند نه فن و تجربه افراد را. متأسفانه این عده احاسی برخورد می‌کنند و هر کسی یک باخت می‌دهد هر چه دل‌شان می‌خواهد به او می‌گویند. اینها خوب نیست. مربی باید کار کند و به او زمان بدهید. اگر قرار بود هر کسی حتی یک اشتباه هم نداشته باشد مربی رئال و بارسا می‌شد. ما باید اجازه بدهیم مربی تصمیم بگیرد و با حمایت از او کمکش کنیم. نباید با یک باخت بازیکنان و سرمربی را زیر سؤال ببریم. باید زمان بدهیم، اجازه فعالیت بدهیم، هر چند انتقاد سالم هم می‌تواند کمک کند تا سرمربی این کشتی را سالم به مقصد برساند.
شارجه حریف بعدی پرسپولیس در بازی اولش با یک ضربه ایستگاهی به التعاون باخت. درباره بازی با این حریف چه صحبتی دارید؟
 اینها ملاک نیست. همه تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان حضور دارند قابل احترام هستند و باید از آنها ترسید. البته اینکه می‌گویم ترس نه اینکه هیولا باشند اما باید با احتیاط و با آنالیز درست مقابل‌شان بازی کنید. شما گفتید شارجه با یک ضربه کاشته باخته. چه بسا این اتفاق برای ما هم بیفتد. این نمی‌شود ملاک. این تیم ضعیف نیست و در زمین خودش مقابل تماشاگران خودش بازی خواهد کرد. حتماً آنها رفته‌اند بازی پرسپولیس مقابل الدحیل را دیده و آنالیز کرده‌اند. حتماً با آگاهی به این بازی می‌آیند و نباید دست کم‌شان گرفت. نه این تیم بلکه هیچ تیمی را نباید دست کم گرفت و باید با فکر، هوش و قدرتمند بازی کنیم تا نتیجه بگیریم.
فکر می‌کنید یحیی باید در استراتژی و ترکیب تیمش تغییری بدهد؟
 حتماً باید این کار را بکند و این نگاه را داشته باشد.
 

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید